تیرآهن لانه زنبوری و مزایای آن

تیر لانه زنبوری (CPE) چیست؟


برای اینکه تیر در برابر لنگر خمشی مقاومت بیشتری داشته باشد، هسته آن را به شکل ذوزنقه بریده و مانند شکل زیر جوش می دهند که به آن لانه زنبوری می گویند. این گونه در طول زندگی خود دارای حفره های توخالی است که به آن ظاهر کندو می دهد.


 
مزایای تیرهای لانه زنبوری


    وزن آن‌ها سبک‌تر است، بنابراین ارزان‌تر هستند.
    همانطور که در بالا ذکر شد، تیر لانه زنبوری دارای سوراخ های خالی در هسته تیر می باشد که این مزیت محسوب می شود، زیرا این سوراخ ها فضای مناسبی برای عبور لوله ها و تاسیسات برقی هستند.


 
معایب تیرهای لانه زنبوری


    به دلیل وجود فضاهای خالی در هسته، مقاومت برشی در محل اتصال پل و ستون ها کاهش می یابد، گاهی اوقات از ورق هایی برای پر کردن این فضاها استفاده می شود.
    برای ادغام در همه جا جوش داده می شود.


 قبل از اینکه کاربرد تیرچه ها را بگوییم ، میخواهیم وب سایت فردادفولاد را به شما معرفی کنیم که اگر قصد خرید تیرآهن در مشهد را دارید ، می توانید از فردادفولاد اینکار را انجام دهید



کاربرد تیرها چیست؟


در ابتدای مقاله اشاره کردیم که تیرآهن یکی از مقاطع فولادی است و می دانیم که فولاد و اجزای آن در صنعت ساختمان بسیار مهم و پرکاربرد است. تیرها وظیفه استحکام و دوام سازه را بر عهده دارند و مقاومت ساختمان را در برابر فشارهای کششی و خمشی تضمین می کنند. در این قسمت از مقاله می خواهیم به برخی از کاربردهای آن اشاره کنیم:


استفاده در ستون ها: تیرهای فلنج پهن که سطح مقطع آنها مربع است به صورت عمودی به عنوان ستون در ساختمان سازی استفاده می شود.
استفاده در کف ستون ها: تیرها ضخامت های متفاوتی دارند، بنابراین می توان از آنها در کف ستون ها و ورق های فولادی نیز استفاده کرد.اسکلت اسکلت فلزی: از انواع تیرهای ذکر شده می توان برای مقاوم سازی ساختمان در قسمت اسکلت سازه استفاده کرد.
تیرهای اصلی: از تیرهای آهنی نیز به عنوان تیر اصلی یا تیرهایی که به صورت افقی در سازه قرار می گیرند استفاده می شود. وظیفه تیرهای اصلی انتقال بار اصلی از تیر فرعی به ستون ها می باشد.
تیرهای حلزونی: تیرهای حلزونی به صورت افقی قرار می گیرند و نحوه قرارگیری آنها به گونه ای است که در قسمت سقف دو تیر متقاطع به خرپا سقف متصل می شود تا بار حاصل از تیر اصلی به این ترتیب به ستون ها منتقل شود.
تیرهای میانی و جانبی: برای تیرهای میانی از تیرهای کوچک استفاده می شود. استفاده از تیرها در تیرهای میانی نیز به صورت افقی بوده و وظیفه اتصال غیر مستقیم تیر اصلی به ستون ها برای انتقال بار به تیر اصلی را دارد.
تیرهای باریک کرومیت: تیرها به عنوان تیرهای باریک کرومیت استفاده می شوند. این نوع تیرها باریکتر از تیرها هستند اما طول بیشتری دارند.
ساخت تیر: سایر کاربردهای تیر را می توان در ساخت خرهای ایستاده استفاده کرد.


https://dreamcivil.com/girder-bridge/ 



تفاوت تیر و تیرچه چیست؟


در سازه تیرها بر اساس نوع بار و کاربرد آن تقسیم بندی می شوند. مثلاً در مورد تیرچه که به صورت افقی قرار می گیرد به عنوان تکیه گاه اصلی بارها را از تیرها به ستون ها منتقل می کند. اما تیری که معمولاً کوچکتر و سبکتر از مدل اصلی است به تیر متصل می شود و بار را به آن منتقل می کند و مستقیماً به ستون ها متصل نمی شود. با وجود تفاوت ها، تیر و تیر هر دو وظیفه اصلی مقاومت در برابر نیروی خمشی را دارند.

منبع خبر :